Elektromechanik pojazdów samochodowych
Okres nauki: 3 lata
Kwalifikacje dla zawodu:

Kwalifikacja: MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.

Kształcenie teoretyczne

Kształcenie w zakresie ogólnokształcącym oraz zawodowym odbywa się w szkole.

Kształcenie praktyczne

Zajęcia praktyczne realizowane są w zakładach rzemieślniczych. Uczniowie zatrudnieni są jako młodociani pracownicy i zgodnie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 lipca 2023r. zmieniające rozporządzenie z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagrodzenia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2010 oraz z 2019 r. poz. 1636), młodocianemu pracownikowi w okresie nauki zawodu, przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezes GUS.
Okres nauki:
1) nie mniej niż 8% - w pierwszym roku nauki lub klasie I branżowej szkoły I stopnia w przypadku młodocianego realizującego dokształcanie teoretyczne w tej szkole;
2) nie mniej niż 9% - w drugim roku nauki lub klasie II branżowej szkoły I stopnia w przypadku młodocianego realizującego dokształcanie teoretyczne w tej szkole;
3) nie mniej niż 10% - w trzecim roku nauki lub klasie III branżowej szkoły I stopnia w przypadku młodocianego realizującego dokształcanie teoretyczne w tej szkole.

Egzaminy zawodowe

Egzamin kwalifikacyjny uczeń zdaje na koniec II semestru klasy 3 i uzyskuje kwalifikacje - obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych (symbol kwalifikacji MOT.02.) w zawodzie: elektromechanik pojazdów samochodowych.

Informacje o zawodzie

Elektromechanik pojazdów samochodowych przygotowany jest do:

  • przeprowadzania obsługi instalacji i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych;,
  • diagnozowania stanu technicznego mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
  • wykonywania napraw elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych. Więcej...

Zatrudnienie.

Elektromechanik pojazdów samochodowych może być zatrudniony:

  • w zakładach napraw pojazdów samochodowych,
  • na stacjach stacje kontroli pojazdów samochodowych,
  • w autoryzowanych stacje obsługi samochodów,
  • w placówkach handlowych,
  • w zakładach, w których są produkowane pojazdy samochodowe oraz ich części,
  • oraz może prowadzić własną działalność gospodarczą dotyczącą naprawy samochodów.
Realizowane przedmioty szkolne:
  1. Elektrotechnika i elektronika,
  2. Rysunek techniczny,
  3. Podstawy konstrukcji maszyn,
  4. Wyposażenie pojazdów,
  5. Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów,
  6. Diagnostyka, obsługa, naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych,
  7. Budowa pojazdów samochodowych.
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek wydrukowany i podpisany przez rodzica/opiekuna prawnego oraz składającego dokumenty wraz z datą złożenia w sekretariacie szkoły.
  2. Kserokopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, którą kandydat ukończył.
  3. Zaświadczenie wydane przez pracodawcę o zatrudnieniu kandydata jako młodocianego pracownika od 1 września 2024 roku. Zaświadczenie powinno zawierać podpis i pieczątkę właściciela zakładu. Zawarcie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego ucznia, jest dopuszczalne w przypadku wyrażenia na to zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego tego ucznia oraz uzyskania pozytywnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnianie młodocianego w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu - dotyczy uczniów, którzy nie ukończą 15 lat przed 31 sierpnia 2024 r. i wybierają kontynuowanie nauki w branżowej szkole I stopnia oraz naukę zawodu u pracodawcy,
  5. Kandydaci umieszczeni na listach zakwalifikowanych do przyjęcia potwierdzają wolę podjęcia nauki w Zespole Szkół Zawodowych im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu składając do Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej w przeźroczystej obwolucie (koszulce) następujące dokumenty:
    • Oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
    • Oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
    • Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie. Skierowanie na takie badanie wydaje szkoła.
    • Deklaracja uczęszczania na lekcję religii/etyki. Formularz należy pobrać ze szkolnej strony www.hubal.radom.pl/Dokumenty
    • 2 zdjęcia
  6. Dodatkowe dokumenty (tj. takie, które kandydat może dołączyć, jeśli chce z nich skorzystać):
    1. Zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych lub tytułu laureata konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
    2. Zaświadczenie o przysługujących preferencjach w przypadku jednakowej liczby punktów:
      - oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
      - orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne wg ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.),
      - prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka,
      - dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.),
      - opinię wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi.
    3. Dokumenty o których mowa w pkt. 6, lit. a i b są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu, zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
    4. Dokumenty, o których mowa w pkt. 6, lit. a i b mogą być składane także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
    5. Oświadczenia, o których mowa w pkt. 6, lit, a, b składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
    6. Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
    7. W celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata korzysta z informacji, które zna z urzędu, lub może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane w drodze wywiadu, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
    8. Orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej wydane na cykl kształcenia ponadpodstawowego w przypadku posiadania przez kandydata.
      Jeżeli kandydat nie ma możliwości przedłożenia odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia w terminie określonym przez Ministra Edukacji i Nauki lub Mazowieckiego Kuratora Oświaty, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni informuje o tym dyrektora szkoły, wskazując na przyczynę niedotrzymania terminu. Informację składa się w postaci papierowej, w terminie określonym odpowiednio przez Ministra lub Kuratora. W opisywanej sytuacji, odpowiednio ww. zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której kandydat został przyjęty, nie później niż do dnia 20 września 2024 r. Niezłożenie w terminie do dnia 20 września 2024 r., odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia, jest równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty.
Regulamin naboru