MECHATRONIK Okres nauki: 3 lata |
|
Kwalifikacje dla zawodu: |
Kwalifikacja: ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych. |
Kształcenie teoretyczne |
Kształcenie w zakresie ogólnokształcącym oraz zawodowym odbywa się w szkole. |
Kształcenie praktyczne |
Zajęcia praktyczne realizowane są w zakładach pracy z umową podpisaną pomiędzy szkołą a zakładem pracy oraz w CKZiU NR 2 w Radomiu. |
Egzaminy zawodowe |
Egzamin kwalifikacyjny uczeń zdaje na koniec II semestru klasy 3 i uzyskuje kwalifikację - montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych (symbol kwalifikacji ELM.03.)
w zawodzie: mechatrinik. |
Możliwość dalszego kształcenia. |
Po zdaniu egzaminu zawodowego z kwalifikacji ELM.03. absolewent ma możliwość kontyuowania nauki w branżowej szkole II stopnia w zawodzie technik mechatronik i
uzyskania kwalifikacji ELM.06. Eksploatacja i programowanie urzšdzeń i systemów mechatronicznych, a po zdaniu matury może kontynuować rozwój zawodowy na wyższych uczelniach inżynierskich. |
Informacje o zawodzie |
Mechatronik zajmuje się montażem urządzeń i systemów mechatronicznych, rozruchem urządzeń i systemów mechatronicznych,
konserwacją urządzeń i systemów mechatronicznych, montażem elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
montażem elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Pozyskaną wiedzę i kompetencje można doskonale wykorzystywać w pozyskaniu atrakcyjnej pracy,
a także w dalszej ścieżce rozwoju kariery zawodowej związanej z profilem inżynierskim, w takich profesjach jak: warsztaty samochodowe, stacje badawcze,
hale produkcyjne, punkty serwisowe czy laboratoria. |
Zatrudnienie. |
Mechatronik może być zatrudniony:
- w działach produkcyjnych, naprawczych, informatycznych, kontroli i jakości itp.,
- w przedsiębiorstwie produkcyjnym w zakresie montera, mechanika, automatyka, elektronika czy też informatyka.
|
Realizowane przedmioty szkolne: |
- Podstawy mechatroniki,
- Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych,
- Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
- Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
- Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych,
- Rysunek techniczny,
- Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych. Więcej...
|
Wymagane dokumenty |
- Wniosek wydrukowany i podpisany przez rodzica/opiekuna prawnego oraz składającego dokumenty wraz z datą złożenia w sekretariacie szkoły.
- Kserokopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w
ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, którą kandydat ukończył.
- Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnianie młodocianego w celu
przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu - dotyczy uczniów, którzy nie ukończą 15 lat przed 31 sierpnia 2024 r. i
wybierają kontynuowanie nauki w branżowej szkole I stopnia oraz naukę zawodu u pracodawcy.
- Kandydaci umieszczeni na listach zakwalifikowanych do przyjęcia potwierdzają wolę podjęcia nauki w Zespole Szkół Zawodowych im. mjr. H.
Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu składając do Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej w przeźroczystej obwolucie (koszulce) następujące
dokumenty:
- Oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
- Oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
- Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie.
Skierowanie na takie badanie wydaje szkoła.
- Deklaracja uczęszczania na lekcję religii/etyki. Formularz należy pobrać ze szkolnej strony www.hubal.radom.pl/Dokumenty
- 3 zdjęcia
- Dodatkowe dokumenty (tj. takie, które kandydat może dołączyć, jeśli chce z nich skorzystać):
- zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych lub tytułu laureata konkursów przedmiotowych
o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
- zaświadczenie o przysługujących preferencjach w przypadku jednakowej liczby punktów:
- oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
- orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne wg ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.),
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka,
- dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.),
- opinię wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, w sprawie pierwszeństwa
w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi.
- Dokumenty o których mowa w pkt. 5 lit. a i b są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego
odpisu lub wyciągu z dokumentu, zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Dokumenty, o których mowa w pkt. 5, lit. a i b mogą być składane także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
- Oświadczenia, o których mowa w pkt. 5, lit, a, b składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści:
„Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych zeznań.
- Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w terminie
wyznaczonym przez przewodniczącego lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
- W celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania
kandydata korzysta z informacji, które zna z urzędu, lub może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych
w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane
w drodze wywiadu, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
- Orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej wydane na cykl kształcenia ponadpodstawowego w przypadku posiadania przez kandydata.
Jeżeli kandydat nie ma możliwości przedłożenia odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia w terminie
określonym przez Ministra Edukacji i Nauki lub Mazowieckiego Kuratora Oświaty, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni informuje
o tym dyrektora szkoły, wskazując na przyczynę niedotrzymania terminu. Informację składa się w postaci papierowej,
w terminie określonym odpowiednio przez Ministra lub Kuratora. W opisywanej sytuacji, odpowiednio ww. zaświadczenie lub orzeczenie składa
się dyrektorowi szkoły, do której kandydat został przyjęty, nie później niż do dnia 20 września 2024 r.
Niezłożenie w terminie do dnia 20 września 2024 r., odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia, jest równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty.
|