OPERATOR OBRABIAREK SKRAWAJąCYCH
Okres nauki: 3 lata
Kwalifikacje dla zawodu:

Kwalifikacja: MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających

Kształcenie teoretyczne

Kształcenie w zakresie ogólnokształcącym oraz zawodowym odbywa się w szkole.

Kształcenie praktyczne

Zajęcia praktyczne realizowane są w zakładach pracy z umową podpisaną pomiędzy szkołą a zakładem pracy oraz w CKZiU NR 2 w Radomiu.

Egzaminy zawodowe

Egzamin kwalifikacyjny uczeń zdaje na koniec II semestru klasy 3 i uzyskuje kwalifikację - użytkowanie obrabiarek skrawających (symbol kwalifikacji MEC.05) w zawodzie: operator obrabiarek skrawających.

Informacje o zawodzie

Operator obrabiarek skrawających zajmuje się obsługiwaniem specjalistycznych, technologicznie zaawansowanych, nowoczesnych, sterowanych komputerowo maszyn produkcyjnych m.in. takich jak: frezarki, szlifierki, wytaczarki oraz tokarki.
Wykonywanie tego zawodu wymaga wiedzy m.in. z zakresu geometrii płaskiej i przestrzennej, rachunku tolerancji, rysunku technicznego oraz umiejętności posługiwania się narzędziami pomiarowymi a także biegłej obsługi komputera i umiejętności pracy w zespole.
Pozyskaną wiedzę i kompetencje można doskonale wykorzystywać w pozyskaniu atrakcyjnej pracy, a także dalszej ścieżce rozwoju kariery zawodowej związanej z profilem inżynierskim, w takich profesjach jak: technolog procesu produkcyjnego, konstruktor maszyn i urządzeń, przygotowanie i obsługa procesu produkcyjnego, serwis maszyn i urządzeń oraz kontrola i zapewnienie jakości w firmie produkcyjnej.

Zatrudnienie.

Operator obrabiarek skrawających może być zatrudniony:

  • w działach produkcyjnych, naprawczych, w narzędziowniach, prototypowniach itp.,
  • w przedsiębiorstwa produkcyjne wykorzystujące obróbkę skrawaniem.
Realizowane przedmioty szkolne:
  1. podstawy elektrotechniki i elektroniki,
  2. podstawy konstrukcji maszyn,
  3. technologia obróbki skrawaniem,
  4. podstawy technik wytwarzania,
  5. programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie. Więcej...
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek wydrukowany i podpisany przez rodzica/opiekuna prawnego oraz składającego dokumenty wraz z datą złożenia w sekretariacie szkoły.
  2. Kserokopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, którą kandydat ukończył.
  3. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnianie młodocianego w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu - dotyczy uczniów, którzy nie ukończą 15 lat przed 31 sierpnia 2024 r. i wybierają kontynuowanie nauki w branżowej szkole I stopnia oraz naukę zawodu u pracodawcy.
  4. Kandydaci umieszczeni na listach zakwalifikowanych do przyjęcia potwierdzają wolę podjęcia nauki w Zespole Szkół Zawodowych im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu składając do Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej w przeźroczystej obwolucie (koszulce) następujące dokumenty:
    • Oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
    • Oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
    • Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie. Skierowanie na takie badanie wydaje szkoła.
    • Deklaracja uczęszczania na lekcję religii/etyki. Formularz należy pobrać ze szkolnej strony www.hubal.radom.pl/Dokumenty
    • 3 zdjęcia
  5. Dodatkowe dokumenty (tj. takie, które kandydat może dołączyć, jeśli chce z nich skorzystać):
    1. zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych lub tytułu laureata konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
    2. zaświadczenie o przysługujących preferencjach w przypadku jednakowej liczby punktów:
      - oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
      - orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne wg ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.),
      - prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka,
      - dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.),
      - opinię wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi.
    3. Dokumenty o których mowa w pkt. 5 lit. a i b są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu, zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
    4. Dokumenty, o których mowa w pkt. 5, lit. a i b mogą być składane także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
    5. Oświadczenia, o których mowa w pkt. 5, lit, a, b składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
    6. Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
    7. W celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata korzysta z informacji, które zna z urzędu, lub może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane w drodze wywiadu, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
    8. Orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej wydane na cykl kształcenia ponadpodstawowego w przypadku posiadania przez kandydata.
      Jeżeli kandydat nie ma możliwości przedłożenia odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia w terminie określonym przez Ministra Edukacji i Nauki lub Mazowieckiego Kuratora Oświaty, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni informuje o tym dyrektora szkoły, wskazując na przyczynę niedotrzymania terminu. Informację składa się w postaci papierowej, w terminie określonym odpowiednio przez Ministra lub Kuratora. W opisywanej sytuacji, odpowiednio ww. zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której kandydat został przyjęty, nie później niż do dnia 20 września 2024 r. Niezłożenie w terminie do dnia 20 września 2024 r., odpowiednio zaświadczenia lub orzeczenia, jest równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty.
Regulamin naboru